Det finnes mange typer musikk her i verden, og en av de typene som muligens har utviklet seg mest i løpet av de siste 30 årene, kan nok være spillmusikk. I begynnelsen var spillmusikken basert på 8-bit-lyder, og alle og enhver kan være med å nynne på den fengende melodien til Super Mario Bros. Etterhvert som utviklingen har gått fremover har kravene til spillmusikk blitt større, og nå det er ofte lange musikalske stykker som setter stemningen i spill. Mange spillutviklere får gjerne mer ros for musikken enn for selve spillet.Musikk påvirker oss, skaper stemninger og følelser, overalt i samfunnet, når vi ser film og også når vi bruker spillkonsoller, spilleautomater eller spiller på nettet. Et veldig bra eksempel på dette er Zelda-spillene fra Nintendo. Zelda-spillene får mye skryt for sin musikk. Musikken i Zelda-spillene har utviklet seg i løpet av årene, men grunntemaet fra de første spillene går gjerne igjen i alle utgivelsene. Innen alle typer spill og spilleautomater, er musikken en del av opplevelsen, enten man finner repeterende temaer eller unike stemningsskapende toner, og spillere kan bruke mellom 30 og 100 timer på et spill. Musikk kan også signalisere endringer i historien, stemningen, eller samhandlingen mellom rollefigurer. Musikk spiller en veldig sentral rolle i opplevelsen av en forestilling, film eller et spill, som i det nye spillet The Invisible Man. Her får man følelsen av den skumle stemningen i den opprinnelige filmen fra tidlig på 1900-tallet.Spillmusikk har faktisk blitt en så stor del av våre liv at Bergen Filharmoniske Orkester har satt opp en konsert hvor de kun skal fremføre spillmusikk, til glede for alle typer lyttere. Dette er nok et bevis på at spillmusikk er noe som interesserer mange, også på det mer generelle plan, og ikke bare for spesielt interesserte.
© Bjorn-Peder